joi, 8 octombrie 2015

Avatarurile zeului Vișnu. Hinduism Partea a III-a



Vișnu este zeul „care apără universul și restabilește armonia.”[1] Acest zeu este „reprezentat drept cel care doarme meditând, adesea figurat culcat pe apa primordială, unde șarpele Șeșa îi servește drept saltea”[2]

Zeul Vișnu s-a întrupat în 8 avataruri pentru a salva lumea creată din diferite situații.

1 Peștele (mataya)

Regele Manu Vaivasvata primește într-o zi un peștișor. Acesta crește atât de rapid încât regele s-a văzut nevoit să-l mute din vasul în care-l ținea într-un lac, apoi în mare, într-atât ajunsese de uriaș. Atunci peștele l-a anunțat pe rege că va urma un potop și l-a sfătuit să construiască un vapor pe care să se îmbarcheze împreună cu câte o pereche din fiecare exemplar creat. Odată sfârșit potopul, peștele Vișnu a condus vaporul lui Manu, singurul supraviețuitor uman, pe Munții Nordului, pentru a aștepta retragerea apelor.

2 Broasca țestoasă (kurma)

Vișnu s-a întrupat într-o țestoasă uriașă pentru a susține pământul care, plutind pe ocean, risca să se scufunde.

3 Mistrețul (varaha)

Pământul zace, prizonier, pe fundul oceanului. Transformat în mistreț, Vișnu îl smulge apelor și îl susține cu colții.

4 Omul-leu (nara-simba)

Un demon devastează pământul cu cruzime, iar oamenii și animalele nu pot împiedica distrugerea. Transformându-se într-o ființă monstroasă, pe jumătate om, pe jumătate animal, Vișnu reușește să-l înfrângă.

5 Piticul (vamana)

Gigantul Bali le făcea viața amară zeilor. Transformat în pitic, Vișnu încheie un accord cu acesta: «Trei pași de-ai mei vor delimita spațiul rezervat zeilor, restul îți aparține.» Gigantul acceptă. Dar în trei pași, Vișnu cuprinse întâi Cerul, apoi Pământul, după aceea Infernul. De unde și porecla «Trei Pași».

6 Rama, omul cu securea (parașurama)

Transformat în om, el masacrează cu securea un mare număr de războinici care voiau să obțină puterea doar pentru ei, înlăturând casta brahmanilor.

7 Rama

Acest avatar este chiar tema epopeii Ramayana.

8 Krișna (cel negru)

Și în acest avatar Vișnu se încarnează într-o familie princiară din nordul Indiei, ca al optulea fiu al regelui Vasudeva. Este celebru cântul Bhagavad-Gita, unde Krișna îi explică lui Arjun (fiul lui Indra și unul dintre cei cinci frați Pandavi) ce este o luptă dreaptă, justificată, purtată cu sufletul împăcat.”[3]


[1] Ramayana iubirea călăuză, Colecția Labirint coordonată de Cristina Ștefănescu, Cristina Jinga, Liana Gomboșiu și Gabriela Dobrișan, Editura Prietenii Cărții, București, 1998, p. 10.
[2] Ibidem,  p. 69.
[3] Mahâbhârata –așa grăitu-au zeii, Colecția Labirint coordonată de Cristina Ștefănescu, Cristina Jinga, Liana Gomboșiu și Gabriela Dobrișan, Traducerea Anatol E. Baconsky, Editura Prietenii Cărții, București, 1998, pp. 112-114.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu