duminică, 7 septembrie 2014

Apocrife ale Noului Testament. Cine a adunat cărțile Bibliei? Canonul cărților biblice. Partea a III-a.


Cine a adunat cărțile Bibliei?

            Biserica Ortodoxă, „în anul (360) Sinodul din Laodiceea prin canonul 59, hotărăște ca la serviciul liturgic să se citească numai din cărțile canonice, iar la canonul 60 le enumeră așa cum le avem astăzi [...] iar Sinoadele din Hipo (393) și Cartagina (397) recunosc că sunt canonice toate cele 27 de cărți ale Noului Testament. Sinodul Trulan (692) ca o prelungire a Sinodului VI Ecumenic (680), prin canonul 2, și Sinodul VII Ecumenic din 787 recunosc și confirmă părerile sinoadelor amintite referitor la această problemă”[1].
            Deci, Biserica Ortodoxă a deosebit cărțile inspirate de Dumnezeu de cele eretice sau neinspirate „necesitatea stabilirii unui canon a izvorât din cauza numărului mare de scrieri din epocă şi a confuziei pe care acestea o creau în rândul credincioşilor. Sectele nou apărute nu se abţineau de la nici o contrafacere pentru a-şi răspândi ereziile, ajungând chiar să le semneze, în unele cazuri, chiar cu numele Sfinţilor Apostoli.
Existau trei categorii generale de scrieri în circulaţie în acea perioadă:
a. Scrierile apostolice
b. Scrierile Părinţilor ante-niceeni
c. Scrierile false sau eretice [...]
Dintre cărţile din a doua şi  a treia categorie, voi menţiona aici pe cele mai cunoscute.

Evanghelii
    Evangheliile copilăriei lui Iisus. Lipsa informaţiilor despre copilăria Mântuitorului a condus la apariţia multor scrieri care încercau să completeze golul:
          Evanghelia copilăriei a lui Iacov (Proto-Evanghelia lui Iacov)
          Evanghelia copilăriei a lui Toma,
          Evanghelia lui Pseudo-Matei (Evanghelia copilăriei a lui Matei sau Naşterea Mariei şi copilăria Mântuitorului - o combinaţie a celor două de mai sus).”[2]
         „Evanghelia siriacă a Copilăriei,
         Istoria lui Iosif Tâmplarul și
         Viața lui Ioan Botezătorul.”[3]

    Evanghelii creştine iudaice. Scrieri produse de grupări timpurii iudaizante, cu un mare accent pe ţinerea tradiţiilor evreieşti:
         Evanghelia evreilor
         Evanghelia nazarinenilor
         Evanghelia ebioniţilor

    Evanghelii rivale Evangheliilor canonice. Acestea reprezentau versiuni ale Evangheliilor, corectate de diferite secte:
        Evanghelia lui Marcion
        Evanghelia lui Mani
        Evanghelia lui Apeles
        Evanghelia lui Vardesanis
        Evanghelia lui Vasilide
        Evanghelia lui Cerint
    Evangheliile zicerilor (parabolele sau spusele lui Iisus).  Cea mai cunoscută este Evanghelia lui Toma.
    Evangheliile patimilor.  Acestea detaliau prinderea, răstignirea şi învierea Mântuitorului:
        Evanghelia lui Petru
        Evanghelia lui Nicodim (Faptele lui Pilat)
        Evanghelia lui Bartolomeu
        Învierea lui Iisus Hristos (se afirmă în ea că este după Bartolomeu)”[4]
        „Pseudo-Chiril al Ierusalimului despre Viața și Patimile lui Hristos
        Întrebări ale lui Bartolomeu”[5]

„Scrieri gnostice
În epoca modernă au fost descoperite numeroase scrieri de inspiraţie gnostică, cele mai cunoscute fiind cele de la Nag Hammadi. Acestea erau menite să transmită viziunea gnostică asupra învăţăturilor Mântuitorului, precum şi forma gnostică a credinţei creştine.
    Apocrifa lui Iacov (Cartea secretă a lui Iacov)
    Cartea lui Toma Necredinciosul
    Dialogul Mântuitorului
    Evanghelia lui Iuda (Iscarioteanul)
    Evanghelia Mariei (Magdalena)
    Evanghelia lui Filip
    Evanghelia greacă a egiptenilor (diferită de Evanghelia coptă a egiptenilor)
    Înţelepciunea lui Iisus Hristos
    Evanghelia Adevărului
    Apocalipsa gnostică a lui Petru (diferită de Apocalipsa lui Petru)
    Pistis Sophia
    Al doilea tratat al lui Set cel Mare
    Apocrifa lui Ioan (Evanghelia secretă a lui Ioan)”[6]
    „Evanghelia Coptă a egiptenilor,
    Trimorfic Protennoia,
    Apocalipsa Coptă  lui Pavel (distinctă de Apocalipsa lui Pavel),
    Epistola Apostolilor.

Diagrame rituale
Unele dintre textele gnostice apar ca fiind constituit din diagrame și instrucțiuni de utilizare în ritualuri religioase:
Ofit Diagrame
Cărți ale  lui Jeu”[7]

„Fapte
Acestea prezintă fapte din viaţa Apostolilor şi abundă în relatări supranaturale. Se pare că aproape jumătate dintre acestea au fost scrise de Leucius Carinus, aparent un însoţitor al Sf. Apostol Ioan.
    Faptele lui Andrei
    Faptele lui Barnaba
    Faptele lui Ioan
    Faptele martirilor
    Faptele lui Pavel
    Faptele lui Pavel şi Tecla
    Faptele lui Petru
    Faptele lui Petru şi Andrei
    Faptele lui Petru şi Pavel
    Faptele lui Petru şi a cei doisprezece
    Faptele lui Filip
    Faptele lui Pilat
    Faptele lui Toma”[8]
    „Faptele lui Timotei,
    Faptele Xanthippei, Polyxenai, și Rebeccăi”[9]

„Epistole
    Epistola lui Barnaba
    Epistolele lui Clement
    Epistola corintenilor către Pavel
    Epistola lui Ignatius către smirneeni
    Epistola lui Ignatius către tralieni
    Epistola lui Policarp către filipeni
    Epistola către Diognet
    Epistola către Laodiceeni (semnată Pavel)
    Epistola către Seneca cel Tânăr (semnată Pavel)
    A treia epistolă către Corinteni - acceptată de unii din Biserica Armeană

Apocalipse
    Apocalipsa lui Pavel (diferită de Apocalipsa coptă a lui Pavel)
    Apocalipsa lui Petru (diferită de Apocalipsa gnostică a lui Petru)
    Apocalipsa lui Pseudo-Metodiu
    Apocalipsa lui Toma (Descoperirea lui Toma)
    Apocalipsa lui Ştefan (Descoperirea lui Ştefan)
    Prima apocalipsă a lui Iacov (Prima descoperire a lui Iacov)
    A doua apocalipsă a lui Iacov (A doua descoperire a lui Iacov)
    Păstorul lui Herma

Diverse
    Constituţiile apostolice
    Canoanele Apostolilor
    Peştera comorilor
    Literatura clementină
    Didahiile (foarte probabil primul catehism scris)
    Liturghia Sf. Iacov
    Pocăinţa lui Origen
    Rugăciunea lui Pavel”[10]
    „Sentințele lui Sextus,
    Fiziologul,
    Cartea albinei,
    Cartea lui Nepos”[11]

„Fragmente
    Evanghelia secretă a lui Marcu.”[12]
    „Evanghelia Necunoscut de la Berlin  (de asemenea, numită Evanghelia Mântuitorului)
     Fragmentul Naassene
     Fragmentul Fayyum
     Evangheliile Oxyrhynchus
     Evanghelia Egerton
     Evanghelia  soției lui Iisus

Evanghelii armonizate

Un număr de texte cu scopul de a oferi o singură armonizare a Evangheliilor canonice, care elimină discordanțele dintre ele prin prezentarea unui text unificat obținut de la acestea într-o anumită măsură. Cel mai citit dintre acestea a fost Diatessaron.

Soarta  Mariei

Mai multe texte (peste 50) formate din descrieri ale evenimentelor din jurul soarta variate a Mariei (mama lui Iisus):
Mergând acasă Maria
Adormirea Maicii Domnului
Pogorârea Maria

Lucrări pierdute

Mai multe texte sunt menționate în multe surse antice și ar fi, probabil, considerate ca făcând parte din Apocrife, dar nici un text cunoscut nu a supraviețuit:

Evanghelia lui Eva (un citat din această evanghelie este dat de Epifanie (Haer. XXVI. 2, 3). Este posibil că acesta este din Evanghelia Perfecțiunii el face aluzie la XXVI. 2. Citatul arată că această Evanghelie a fost expresia a panteismului complet)
Evanghelia celor Patru Taramuri cerești
Evanghelia lui Matias (probabil diferit de Evanghelia lui Matei)
Evanghelia a Perfecțiunii (folosite de adepții lui Basilides și altor gnostici. Vezi Epifanie, Haer. XXVI. 2)
Evanghelia celor Șaptezeci
Evanghelia lui Tadeu (acest lucru poate fi un sinonim pentru Evanghelia lui Iuda, confundând pe Iuda Iscarioteanul cu Iuda Tadeu)
Evanghelia celor Doisprezece
Memoria Apostolorum

Candidate aproape de canonizare

În timp ce multe dintre cărțile enumerate aici au fost considerate eretice (în special a celor care fac parte din tradiția gnostică, această sectă a fost considerată eretică de către creștinismul proto-ortodox din primele secole), altele nu au fost considerate în mod special eretice în conținut, dar, de fapt, au fost bine acceptate ca opere spirituale semnificative.

În timp ce unele dintre următoarele lucrări apar în Biblile complete, din secolul al IV-lea, cum ar fi 1 Clement și Păstorul lui Hermas, care arată popularitatea lor general, ele nu au fost incluse când canonul a fost decis în mod oficial la sfârşitul acestui secol.

1 și 2 Clement
Păstorul lui Hermas
Didahia
Epistola lui Barnaba
Apocalipsa lui Petru
A treia Epistolă către Corinteni”[13]

„Marea majoritate a acestor scrieri sunt eretice. O mică parte aparţin Părinţilor Bisericii şi sunt bune de citit [...].
Cercetarea istoriei Bisericii primare ne arată un lucru: Sfânta Scriptură este produsul tradiţiei Bisericii care, prin Sfinţii Părinţi, a stabilit în primele secole creştine ce este şi ce nu este Scriptură.”[14]


[1] Pr. Prof. Ioan Constantinescu, Studiul Noului Testament, Manual pentru Seminarile Teologice, Editura Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, București, 2002, p. 15.
[2] Canonul Noului Testament, www.odaiadesus.ro, accesat la data de 29.03.2013.
[3] New Testament apocrypha, www.wikipedia.org, accesat la data de 16.08.2014.
[4] Canonul Noului Testament, www.odaiadesus.ro, accesat la data de 29.03.2013.
[5] New Testament apocrypha, www.wikipedia.org, accesat la data de 16.08.2014.
[6] Canonul Noului Testament, www.odaiadesus.ro, accesat la data de 29.03.2013.
[7] New Testament apocrypha, www.wikipedia.org, accesat la data de 16.08.2014.
[8] Canonul Noului Testament, www.odaiadesus.ro, accesat la data de 29.03.2013.
[9] New Testament apocrypha, www.wikipedia.org, accesat la data de 16.08.2014.
[10] Canonul Noului Testament, www.odaiadesus.ro, accesat la data de 29.03.2013.
[11] New Testament apocrypha, www.wikipedia.org, accesat la data de 16.08.2014.
[12] Canonul Noului Testament, www.odaiadesus.ro, accesat la data de 29.03.2013.
[13] New Testament apocrypha, www.wikipedia.org, accesat la data de 16.08.2014.
[14] Canonul Noului Testament, www.odaiadesus.ro, accesat la data de 29.03.2013.

sâmbătă, 9 august 2014

Câte învieri s-au făcut în Biblie?



Câte învieri s-au făcut în Biblie:
„Învierea fiului văduvei din Sarpeta Sidonului, celui înviat de Sf. Prooroc Ilie Tezviteanul (3 Împ.17.21-22),
Învierea fiului Somanitencei, înviat de Sf. Prooroc Elisei (4 Împ. 4.34-35),
Mortul înviat prin atingerea de oasele Sf. Prooroc Elisei (4 Împ.13.20-21),
Înviera ficei lui Iair […] (Matei 9.18-26; Marcu 5.21-43; Luca 8.40-56 ),        
Învierea fiului vaduvei din Nain […] (Lc 7.12-17),
Învierea lui Lazăr […] (Ioan 11.1-44),
Învierea drepţilor din veac […] (Mt 27.50-52)[1]
Înviera Tabitei (Fa 9.36-42),
Învierea lui Eutihie (Fa 20.7-12),
Înviera Domnului (Matei 28.1-10; Marcu 16. 1-8; Luca 24.1-12; Ioan 20.1-10)


[1] Protosinghel Nicodim Mandiţă, Crucea Spirituala în viaţa Domnului şi Mântuitorului nostru Iisus Hristos, Editura Agapis, 1994, p. , pp.223-224.

luni, 7 iulie 2014

Sufletul omului după moarte. Judecata Particulară




„În prima zi, sufletul este răpit cu putere din trup de îngeri înfricoșători [...] .Sufletul stă lângă trup și-l privește mirându-se cum a putut să locuiască într-o astfel de temniță, el care este atât de frumos și plin de strălucire Dumnezeiască.
A doua zi sufletul este luat de îngerul păzitor, mergând cu viteza gândului, în toate locurile în care a fost cât a trăit pe pământ arătându-i faptele pe care le-a făcut, bune sau rele. [...]
A treia zi [...] sufletul primește încă 6 îngeri pentru a trece înfricoșătoarele Vămi ale Văzduhului și a fi dus în fața Preasfintei Treimi. [...] După trecerea vămilor, sufletul ajunge în fața Preasfintei Treimi, iar cei 6 îngeri merg în ceata lor, rămânând numai îngerul păzitor care va purta de grijă de suflet. [...] După ce i se face judecata, Dumnezeu trimite sufletul împreună cu îngerul păzitor, să treacă 6 zile prin Rai.
Acolo sufletul vede :
-Ierusalimul Ceresc (Apoc.21,2),
-Lumina Dumnezeiască (Apoc.22,25),
-Locașurile drepților (Mt,14,22),
-Cântările îngerilor (Mt.13,43),
-Frumusețile veșnice, mângâiere duhovnicească, bucurie, dreptatea și paca Duhului Sfânt.
Sf Apostol Pavel ne spune : ‹‹Cele ce urechea nu a auzit, ochiul n-a văzut și la inima omului nu s-a suit, acestea le-a pregătit Dumnezeu celor ce-L iubesc pe El›› (I Cor. 2,9).
În a noua zi sufletul ajunge din nou în fața Preasfintei Treimi, unde este din nou judecat. [...] După aceasta sufletul este trimis împreună cu îngerul păzitor 30 de zile prin Iad. Aici vede sufletul cele nouă munci ale Iadului.
I Prima muncă a Iadului este focul cel veșnic. Sf Prooroc Isaia zice : ‹‹Care din noi poate să îndure focul mistuitor, care din noi poate să stea pe jarul cel de veci›› (Isaia 33,14). Acest foc este imaterial, arde cumplit și niciodată nu scade. Mântuitorul va spune celor păcătoși :  ‹‹Duceți-vă de la mine blestemaților în focul cel veșnic gătit diavolilor și îngerilor săi›› (Mt. 25,41).
II A doua pedeaapsă este Tartarul, scrâșnirea dinților de care vorbește Sf Evanghelie (Mt. 8,12-18 ; 12-22 ; 13-25 ; 30)
III A treia pedeapsă pe care o vede sufletul este duhoarea păcatelor (Is. 3,24-3,33).
IV A patra pedeapsă este a vederii prin care, sufletul păcătos se pedepsește prin vederea fețelor urâte și întunecate ale diavolilor.
V A cincia pedeapsă este a foamei și a setei sufletești, (Lc. 17,24 ; Ps. 58,17).
VI A șasea pedeapsă este viermele cel neadormit al conștinței prin care sufletul păcătos vede toate păcatele pe care le-a făcut în viață. ‹‹Viermele lor nu doarme și focul lor nu se stinge›› (Mt. 9,44)
VII A șaptea pedeapsă este întunericul cel mai dinafară (Mt. 25,30).
VIII A opta pedeapsă este deznădejdea cea veșnică pe care o are păcătosul fiind osândit veșnic. (Mt. 25.46)
IX A noua pedeapsă este lipsirea de fericirea veșnică (Mt. 25,21) de părtășia harică cu Dumnezeu.
 Dacă întreabă cineva de ce pentru un păcat de moarte să fie osândit la muncile cele veșnice trebuie să știe că dacă Dumnezeu l-ar fi lăsat să trăiască veșnic, veșnic ar fi păcătuit.  [...]
În a 40-a zi sufletul este adus din nou în fața Preasfintei Treimi, unde i se face judecata particulară.
‹‹Toți ne vom înfățișa înaintea Judecății lui Hristos, ca să ia fiecare cele ce a făcut în trup bune sau rele ›› (IICor 5,10 ; Rom 14,10)
Acum se hotărăște unde va sta sufletul până la Judecata Universală.”[1]





[1] Sufletul omului după moartea trupului - Mănăstirea Rarău, Editura Inventica, Vatra Dornei, 1995, pp. 5-11.

duminică, 8 iunie 2014

Cele şapte cuvinte rostite de Iisus pe Cruce



Cele şapte cuvinte rostite de Iisus pe Cruce:
„Părinte iartă-le lor că nu ştiu ce fac! (Luca 23.34)
Adevărat grăiesc Ţie, astăzi vei fi cu Mine în rai! (Luca 23. 43)
Femeie, iată fiul tău! Şi ucenicului i-a zis iată mama ta! (Ioan 19. 26-28)
Dumnezeul Meu, Dumnezeul Meu, pentru ce M-ai părăsit? ( Matei 27.46; Marcu 15.34)
Mi-e sete! (Ioan 19.28)
Săvârşitu-s-a! (Ioan 19.30)
Părinte în mâinile Tale îmi dau Duhul Meu! (Luca 23.46)”[1]


[1] Viu este Dumnezeu, Catehism ortodox, Traducere în limba română şi postfaţă de Părintele Ioan Nicolae, Reîntregirea, Alba Iulia, 2009, p. 225.

miercuri, 7 mai 2014

Arătările Domnului după Înviere



A treia zi Iisus a înviat din morţi şi S-a arătat ucenicilor:
Arătarea catre Maria Magdalena […] (Ioan 20.13-17)“[1] (Marcu 16.9-10).
Iisus s-a arătat […], celorlalte femei mironosiţe”[2] (Matei 28.9)
Iisus s-a arătat a treia oară la doi ucenici pe cale spre Emaus (Marcu 16.12-13; Luca 24.13-35) “[3]
Arătarea către Petru (I Cor 15.5)”[4]
Iisus s-a arătat ucenicilor […] Săi în foişorul Cinei din Ierusalim (Luca 24.23-49; Ioan 20.19-28)
Iisus S-a arătat a cincia oară  celor 11 Apostoli şi lui Toma (Ioan 20.24-31)
Arătarea către cei 7 Apostoli (Ioan 21.1-4) “[5]
Arătarea către cei 11 ucenici în Galileea ( Matei 28.16-20; Marcu 16.15-18)”
Arătarea la mai mult de cincisute de ucenici (I Cor 15.6)
Arătarea către Apostolul Iacov (I Cor 15.7)
Aratarea după 40 de zile: Înălţarea (Fapt. 1.3; Luca 24.50; Marcu 16.19)”[6]


[1] Viu este Dumnezeu, Catehism ortodox, Traducere în limba română şi postfaţă de Părintele Ioan Nicolae, Reîntregirea, Alba Iulia, 2009, p.252.
[2] Protosinghel Nicodim Mandiţă, Crucea Spirituala în viaţa Domnului şi Mântuitorului nostru Iisus Hristos, Editura Agapis, 1994, p.197.
[3] Ibidem, p.198.
[4] Viu este Dumnezeu, op.cit., pp.255-256.
[5] Protosinghel Nicodim Mandiţă, op.cit., p.202.
[6] Viu este Dumnezeu, op.cit., pp.261-262.

marți, 8 aprilie 2014

Cele 14 popasuri ale Drumului Crucii Mântuitorului Iisus



Cele 14 popasuri ale Drumului Crucii

„De la Pretoriu locul unde Iisus a fost osândit şi condamnat la moarte, până la mormântul în care Prea Sfântul Său Trup a fost înmormântat, sunt 14 locuri. Aceste locuri, în care Mântuitorul S-a oprit în acest drum, sub  povara grea a Cruci şi grelelor Sale suferinţe, se numesc popasuri, locuri de oprire sau staţiuni. Fiecare din aceste popasuri grăiesc multe lucruri folositoare mântuirii sufletului omenesc.”[1]

 Primul Popas din Drumul Crucii Mântuitorului
 Mântuitorul osândit la moarte

„În anul de la zidirea lumii 5508 Martie 23, din cele aratate în Sfintele Evanghelii şi sentinţa morţii lui Iisus, Pilat a aprobat condamnarea Mântuitorului la moarte. Moarte pe cruce.
Prin sentinţa de moarte dată asupra lui Iisus, s-a comis cea mai mare nedreptate, din toate câte s-au făcut pe pământ. În procesul acesta nelegiuit, nevinovăţia a fost condamnată; iar tâlharia şi crima achitată”[2] prin eliberarea lui Baraba.

Al doilea Popas
Mântuitorul îşi ridică pe umeri Crucea Sa

„După osândirea la moarte pe nedrept, Mântuitorul a fost silit să ridice pe umeri şi să-şi ducă Singur Crucea Sa, până sus pe Golgota la locul rastignirii”[3]

Al treilea Popas
Domnul Iisus cade sub povare Crucii

Iisus cade  sub povara Cruci când „se apropia de marginea Ierusalimului […] astazi în acel loc este o biserica armenească şi un stâlp de piatră sfărmat”[4]

Al patrulea Popas
Mântuitorul se întâlneşte în drumul Crucii, cu Sfânta Sa Maică (Ioan 19.25-27)

„O clădire mare cu etaj, zidită cu pietre de diferite culori în acest loc, istorişeşte, după tradiţia locului, că acolo a fost casa în care s-au petrecut cele scrise în Sfânta Evanghelie, despre bogatul nemilostiv şi săracul Lazăr (Lc. 17. 10-31). Tot acolo este o biserică a armenilor catolici «Biserica suspinului, Biserica Spasmului »[5]

Al cincile Popas
Ostaşii silesc pe Simon Chirineanul a ajuta Mântuitorului pentru a-şi duce Crucea (Matei 27.32, Marcu 15.21, Luca 23.26)

„La o raspânti El a căzut jos sub greutatea Crucii […] ostaşii L-au batut din nou, dar văzându-L istovit, aproape de agoniia morţii s-au temut să nu-L vadă strivit sub greutatea Crucii. După sentinţa şi porunca guvernatorului roman Pilat, El trebuia să moară răstignit pe Cruce sus pe Golgota. Temându-se de pedeapsă, ei au silit un om chirinean, anume Simon, pe care l-au aflat  venind din ţarină ca să ducă Crucea după Iisus.”[6]

Al şaselea Popas
Marama Veronicăi

„Evreul Ahasverus (istorişeşte o frumoasă povestire), văzând pe Domnul suind spre Golgota cu chinuri şi mari dureri […] o femeie bună la inimă […] I-a şters cu ştergarul (marama) sudorile reci, amestecate cu praf, şi Sânge închegat de pe Sfânta Lui faţă. Mântuitorul văzând bunătatea acelei femei, vrând să-i răsplătească binefacerea ei, cu puterea lui dumnezeiască, a făcut de s-a întipărit pe pânza aceea albă, Chipul lui cel Sfânt. Veronica văzând această minune, a alergat plină de bucurie acasă ca să arate tatălui minunea. Tatăl ei, fiind un evreu plin de ură contra Mântuitorului, a smuls marama din mâna ei şi a aruncat-o în foc […] Marama cu Chipul Mântuitorului  n-a ars în cuptor, […] ci mai mult s-a albit.
Pe locul unde a fost casa Veronicăi, astăzi este un paraclis.”[7]

Al şaptelea Popas
Mâmtuitorul cade a doua oară sub povara Crucii

Acest popas „se mai numeşte şi: Poarta Judecaţi, pentru că acolo era poarta cetăţii Ierusalimului, pe care erau scoşi afară din cetate osândiţii la moarte şi duşi pe Golgota unde erau executaţi. În vremea Mântuitorului Golgota era afară din Ierusalim”[8]

Al optulea Popas
Mântuitorul sfătuieşte femeile care plângeau (Luca 23.27-31)

Acest popas  astăzi este însemnat cu „o Cruce neagra făcută pe zidurile Mănăstirii greceşti, a Sf. Haralambie” [9]

Al nouălea Popas
Mântuitorul cade a treia oară sub povara Crucii

Astazi „ locul de lângă uşa Bisericii copte, grăieşte tainic despre acest”[10] eveniment.

Al zecelea Popas
Mântuitorul este bătut, dezbrăcat şi adăpat cu oţet şi fiere (Matei 27.34; Marcu 15.23)

„În locul acest este un paraclis, Paraclisul Biciuirii, şi stâlpul de piatră de care a fost legat Mântuitorul şi bătut cu cea mai groaznică cruzime. Tot acolo mai e şi o temniţă, în care tradiţia spune că Mântuitorul a fost pus în cătuşe, legat şi închis acolo, în timpul pregătirilor pentru răstignirea condamnaţilor”[11]

Al unsprazecelea Popas
Ostaşii pironesc Preasfântul Trup la lui Iisus pe Cruce (Matei 27.35; Marcu 15.25; Ioan 19.23; Luca 23.33)

„Mântuitorul nu s-a împotrivit. El de buna Sa voie S-a aşezat pe Cruce, singur Şi-a aşezat pe Cruce mâinile şi picioarele pentru răstignire. Aici se împlinesc cuvintele proorociei amintite […] (Isaia 53.7).”[12]

Al douăsperzecelea Popas
Mântuitorul suferă mult pe Cruce

„După rânduiala legilor romane, hainele condamnatilor la moarte pe Cruce, imediat după răstignirea lor deveneau proprietatea călăilor”[13] (Matei 27.35; Marcu 15.24; Luca 23.24; Ioan 19.24).
„În acest loc se află azi un paraclis numit Paraclisul împărţirii veşmintelor […] .
Pilat a scris pe o tablă o inscripţie: Iisus Nazarineanul, Împăratul Iudeilor, şi a dat-o ostaşilor. Ostaşii luând-o au pironit-o pe Cruce deasupra capului lui Iisus” [14](Matei 27.37; Marcu 15.26; Luca 23.38; Ioan 19.19).
„Batjocurile aduse Mântuitorului pe Cruce”[15] (Matei 27.39-44; Marcu 15.29-32; Luca 23.35-43).

Al treisprezecelea Popas
Coborârea de pe Cruce a trupului lui Iisus (Matei 27. 57-61; Marcu 15. 42-47; Luca 23. 50-56; Ioan 19 38-42).

„Este de ştiut din scriierile vechi, că trupurile celor osândiţi de sinedriu la moarte pe Cruce, nu se îngropau în mormintele familiei. Ei erau puşi în gropi făcute în locuri pângărite, anume pentru astfel de osândiţi. Uneori însă, cu prilejul vreunei sărbători mari, cum au fost Paştile  în anul acela, ei erau daţi rudelor lor, dacă îi cereau, cu condiţia ca înmormântarea să nu aibă ceremonie. Trupul Mântuitorului, din economia dumnezeiască, a fost cruţat de batjocura înmormântării în locuri pângărite (aşa d.p. cum a fost înmormântat capul Sf. Ioan Botezătorul...). Vineri după moartea lui Iisus făcându-se seară, a venit un om bogat din oraşul iudilor Arimateea numit Iosif […] îndraznind, a intrat la Pilat şi a cerut Trupul lui Iisus […] Iosif căpătând autorizatie din partea guvernatorului”[16]

Al patrusprezecele Popas
Înmormântarea Mântuitorului

„Ziua de Vineri plecându-se spre seară, după legea mozaică, trupurile crucificate trebuiau înmormântate (Dt. 21.22-23). În locul unde s-a răstignit Iisus a fost o grădină. În aceea grădină era un mormânt nou al lui Iosif, săpat în piatră, în care nimeni niciodata nu fusese pus. Acolo în acel mormânt nou au pus Preasfântul Trupul Domnului Iisus […] acolo au prăvălit o piatră mare pe uşă Mormântului”[17]



[1] Protosinghel Nicodim Mandiţă, Crucea Spirituala în viaţa Domnului şi Mântuitorului nostru Iisus Hristos, Editura Agapis, 1994, p. 96.
[2] Ibidem, p.100.
[3] Ibidem, p.103.
[4] Ibidem, p.108.
[5] Ibidem, p.112.
[6] Ibidem, p. 113.
[7] Ibidem, pp.117-118.
[8] Ibidem, p. 119.
[9] Ibidem, p. 124.
[10] Ibidem, p. 127.
[11] Ibidem, p.130.
[12] Ibidem, pp.135-136.
[13] Ibidem, p.143.
[14] Ibidem, p.143.
[15] Ibidem, p.144.
[16] Ibidem, p. 164.
[17] Ibidem, p.168.

vineri, 7 martie 2014

Despre Psalmul 108



            Psalmul 108 conține un blestem înfricoșător la prima vedere, dar ce înseamnă acest blestem ne învată Apostolul Petru în Faptele Apostolilor.

PSALMUL 108
Pentru sfârşit; un psalm al lui David.

 Dumnezeule, lauda mea să n'o ţii sub tăcere, că gura păcătosului şi gura vicleanului s'au deschis împotrivă-mi; cu limbă vicleană au grăit împotrivă-mi şi cu vorbe de ură m'au împresurat şi fără pricină s'au războit cu mine; în loc să mă iubească mă cleveteau, iar eu mă rugam; în locul binelui m'au răsplătit cu rău şi cu ură, în locul iubirii mele.
Pune peste el un păcătos deasupră-i, şi diavolul să stea de-a dreapta lui; când e judecat, să iasă osândit, iar rugăciunea lui prefacă-se'n păcat.
Puţine să-i fie zilele, iar dregătoria lui s'o ia altul; copiii să-i ajungă orfani şi femeia lui, văduvă; copiii lui să rătăcească fără nici un adăpost şi să cerşească, alungaţi din vatra caselor lor.
Cămătarul să-i scotocească prin tot ce are, străinii să-i jefuiască ostenelile; să nu aibă cine să-l ocrotească şi nici să-i miluiască pe copiii lui rămaşi fără tată; copiii lui să fie daţi pierzării, iar numele său într'un singur neam  să se stingă; fie fărădelegea părinţilor lui pomenită'n faţa Domnului, iar păcatul maicii lui să nu se stingă.
Fie ei de-a pururi înaintea Domnului şi piară-le amintirea de pe pământ, că nu şi-au amintit să facă milă şi l-au asuprit pe cel sărac şi pe cel sărman şi pe cel cu inima umilă, ca să-l poată ucide.
Că a iubit blestemul, şi va veni asupră-i; şi n'a vrut binecuvântarea, şi va fugi de la el. Cu blestemul s'a îmbrăcat precum cu o haină, ca apa i-a intrat în măruntaie şi ca uleiul, în oase; fie-i ca o haină cu care se îmbracă şi ca un brâu cu care pururea se încinge.
Aceasta-i ceea ce face Domnul cu cei ce mă defaimă şi cu cei ce vorbesc de rău împotriva sufletului meu.
Dar Tu, Doamne, Doamne, de dragul numelui Tău fă milă cu mine, că bună e mila Ta.
Izbăveşte-mă, că sărac şi sărman sunt eu şi inima în lăuntrul meu s'a tulburat.
Ca o umbră când se'nclină mă petrec, ca lăcustele mă scutur; genunchii mei au slăbit de post, carnea mi s'a ponosit de dorul uleiului.
Iar eu le-am devenit lor ocară, m'au văzut, şi capetele şi le-au clătinat.
Ajută-mă, Doamne, Dumnezeul meu, mântuieşte-mă după mila Ta şi să cunoască ei că aceasta-i mâna Ta şi că Tu, Doamne, ai făcut-o.
Ei vor blestema, Tu vei binecuvânta; să se ruşineze cei ce se ridică împotrivă-mi, iar robul Tău să se veselească.
Cei ce mă clevetesc îmbrace-se cu ocară şi'n ruşinarea lor ca într'un ţol să se'nvelească.
Cu gura mea Îl voi mărturisi foarte pe Domnul şi'n mijlocul multora Îl voi lăuda, că El a stat de-a dreapta săracului ca să-mi mântuiască sufletul de cei ce mă prigonesc.

În Faptele Apostolilor, în capitolul 1 Luca ne spune că după Înălţarea la cer a Domnului nostru Iisus, Apostolii au ales în locul lui Iuda Iscarioteanul pe Matia  ca apostol.
Apostolul Petru în cuvântarea pe care o ține celor de față în momentul când Matia este ales apostol ne tâlcuiește ce înseamnă Psalmul 108.
Atunci ei s-au întors la Ierusalim de la muntele ce se cheamă al Măslinilor, care este aproape de Ierusalim, cale de o sâmbătă.
Şi când au intrat, s-au suit în încăperea de sus, unde se adunau de obicei: Petru şi Ioan şi Iacov şi Andrei, Filip şi Toma, Bartolomeu şi Matei, Iacov al lui Alfeu şi Simon Zelotul şi Iuda al lui Iacov.
Toţi aceştia, într-un cuget, stăruiau în rugăciune împreună cu femeile şi cu Maria, mama lui Iisus şi cu fraţii Lui.
 Şi în zilele acelea, sculându-se Petru în mijlocul fraţilor (iar numărul lor era ca la o sută douăzeci), a zis:
 Bărbaţi fraţi, trebuia să se împlinească Scriptura aceasta pe care Duhul Sfânt, prin gura lui David, a spus-o dinainte despre Iuda, care s-a făcut călăuză celor ce L-au prins pe Iisus.
 Căci era numărat cu noi şi luase sorţul acestei slujiri.
 Deci acesta a dobândit o ţarină din plata nedreptăţii şi, căzând cu capul înainte, a crăpat pe la mijloc şi i s-au vărsat toate măruntaiele.
 Şi s-a făcut cunoscută aceasta tuturor celor ce locuiesc în Ierusalim, încât ţarina aceasta s-a numit în limba lor Hacheldamah, adică Ţarina Sângelui.
 Căci este scris în Cartea Psalmilor: ‹‹Facă-se casa lui pustie şi să nu aibă cine să locuiască în ea! Şi slujirea lui s-o ia altul››.
 Deci trebuie ca unul din aceşti bărbaţi, care s-au adunat cu noi în timpul cât a petrecut între noi Domnul Iisus,
 Începând de la botezul lui Ioan, până în ziua în care S-a înălţat de la noi, să fie împreună cu noi martor al învierii Lui.
 Şi au pus înainte pe doi: pe Iosif, numit Barsaba, zis şi Iustus, şi pe Matia.
 Şi, rugându-se, au zis: Tu, Doamne, Care cunoşti inimile tuturor, arată pe care din aceştia doi l-ai ales,
 Ca să ia locul acestei slujiri şi al apostoliei din care Iuda a căzut, ca să meargă în locul lui.
 Şi au tras la sorţi, şi sorţul a căzut pe Matia, şi s-a socotit împreună cu cei unsprezece apostoli.” (Fapt. 1,12-17;26).
Psalmul 108 este deci un psalm profetic și se referă la Iuda Isacarioteanul cel care L-a vândut pe Iisus.