marți, 7 ianuarie 2014

Structura copilăriei lui Iisus în Evanghelieia după Luca şi Matei





Evanghelia după Luca
1 Cele două vestiri  ( Lc1.5-25; Lc 1.26-38)
Vestea naşterii Sfântului Ioan (Lc1.5-25)
Vestea naşterii Mântuitorului (Lc1.26-38)
Imnele de laudă aduse lui Dumnezeu de Elisabeta şi Fecioara Maria (Lc 1.39-56)
2 Cele două naşteri (Lc 1.57-66; Lc 21-21)
Naşterea şi circumcizia Sfântului Ioan (Lc 1.57-66)
Naşterea şi circumcizia Mântuitorului (Lc 21-21)
Imnul de laudă adus de arhiereul Zaharia lui Dumnezeu (Lc 1.67-79)
Imnul îngerilor (Lc 2.14)
3 Îndoita consacrare a Mântuitorului la Templu (Lc 2.21-38; Lc 2.41-50)
Prezentarea Mântuitorului la Templu (Lc 2.41-50)
Regăsirea lui Iisus in Templu la 12 ani (Lc 2.41-50)
4 Profeţiile despre cei doi copii: Ioan şi Iisus (Lc1.65-79; Lc 2.22-39)
Profeţia mulţimilor şi a lui Zaharia despre Ioan
Profeţia drepţilor Simeon şi Ana despre Iisus
5 Sumare narative despre copilăria lui Ioan şi a Mântuitorului (Lc 1.80; Lc 2.39-40; 51-52)
Viaţa tainică a Sfântului Ioan
Viaţa tainică a Mântuitorului”[1]
Evanghelia după Matei
„1 Originea omenească a lui Iisus Hristos, Fiul  lui Dumnezeu şi Fiul lui Avraam: Arborele Genealogic (Mt 1.1-17)
2 Originea dumnezeiască a lui Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu (Emanuel) şi Fiul legal al lui Iosif: Vestea naşterii (Mt 1.18-25)
3 Închinarea Magilor(Mt 2.1-12)
4 Fuga în Egipt şi uciderea pruncilor nevinovaţi (Mt 2.13-18)
5 Întoarcerea din Egipt şi stabilirea în Nazaret (Mt 2.19-23)”[2]



[1] Lector Dr. Constantin Preda, Cartea neamului lui Iisus Hristos, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, București, 2006, pp.99-100.
[2] Ibidem, p.219.

joi, 12 decembrie 2013

De ce sunt 7 Taine? Slujbe bisericești. Partea a IV-a.



Dumnezeiasca Scriptură, zicând: «Înțelepciunea (Iisus Hristos) și-a zidit Sieși  casă (Biserica) și a întărit șapte stâlpi (șapte Taine sfinte), junghiat-a jerfele Sale (Jertfa de pe Cruce) și a dres în paharul Său vin (vinul ders cu apă, adică Sângele cu apă care s-a vărsat întodeauna din Coasta Domnului nostru Iisus Hristos tainic în timpul Sfintei Liturghi) și a strigat: veniți de beți din vinul care am dres vouă » [...] (Proverbele lui Solomon 9.1-2,5) ”[1]


[1] Protos. Nicodim Mandiță, Dumnezeiasca liturghie cu însemnătatea ei, Editura „Bunavestire”, Bacău, 1994, pp. 135-136.

De ce credincioșii ortodocși folosesc și apă la Împărtășanie? Taina Euharistiei. Partea a IV-a.



„Rânduiala aceasta este păstrată din vremurile apostolice. Ea este așezată pe baza proorociior scripturistice, ale hotărârilor sinoadelor și ale predanilor Sfinților Apostoli.
Cu vin și apă trebuie săvârșită Jertfa Sfântă pentru că aceasta ne-o adeverește Dumnezeiasca Scriptură, zicând: „Unul din ostași cu sulița Coasta Sa a împuns din Care a ieșit Sânge și Apă” (Ioan 19.34-35; I Ioan 5.6-8).
Sfântul Potir cu vinul și apa puse într-însul, închipuiește coasta Mântuitorului, iar după prefacere este însuși Sângele și Apa ce a curs din Coasta Aceluia Care a zis: «Acesta este Sângele Meu cel vărsat pentru voi»[1]. [...]  
Astfel, în Sfântul Potir se pune vinul dres cu apă precum adeverește și în altă parte Dumnezeiasca Scriptură, zicând: «Înțelepciunea (Iisus Hristos) și-a zidit Sieși  casă (Biserica) și a întărit șapte stâlpi (șapte Taine sfinte), junghiat-a jerfele Sale (Jertfa de pe Cruce) și a dres în paharul Său vin (vinul ders cu apă, adică Sângele cu apă care s-a vărsat întodeauna din Coasta Domnului nostru Iisus Hristos tainic în timpul Sfintei Liturghi) și a strigat: veniți de beți din vinul care am dres vouă » [...] (Proverbele lui Solomon 9.1-2,5) ”[2]


[1] Matei 26.26-28.
[2] Protos. Nicodim Mandiță, Dumnezeiasca liturghie cu însemnătatea ei, Editura „Bunavestire”, Bacău, 1994, pp. 135-136.

Paradoxul omnipotenței și răspunsul creștin ortodox


Paradoxul omnipotenței[1]

„O versiune a paradoxul omnipotenței este așa-numitul paradox al pietrei: «Ar putea o Ființă omnipotentă  crea o piatra atât de grea încât nici ea nu ar putea să o ridice?» . Dacă ea ar putea ridica piatra, atunci se pare că Ființa nu ar fi fost atotputernică de la început, ea s-ar fi aflat în incapacitate de a crea o piatră destul de grea, dacă nu poate ridica piatra, atunci se pare că, fie  nu ar fi fost atotputernică de la început sau ar fi încetat să mai fie omnipotent la crearea pietrei.
Argumentul este medieval, datând cel puțin din secolul al XII-lea, adresată de Averroes (1126-1198)”[2]
„Averroes (n. 1126 în Cordoba (Spania) - d. 10 decembrie 1198 în Marrakech, în Maroc, a fost unul din cei mai importanți filosofi arabi ai Evului Mediu. A fost, de asemenea, medic, teolog și expert în jurisprudența islamică. Cronologic, este ultimul mare filosof arab al Evului mediu.”[3]

 Raspunsul meu creștinesc este ca Ființa (Dumnezeu) nu crează lucruri fără sens sau iraționale.


[1] Omnipotent înseamnă atotputernic.
[2] Omnipotence paradox, www.wikipedia.org, accesat la data de 8.11.2013.
[3] Averroes, www.wikipedia.org, accesat la data de 8.11.2013.

Canonul Noului Testament în Biserica Primară. Canonul cărților biblice. Partea a II-a.




Cărți care au fost în Biblie ortodoxă din Biserica Primară, în anexă.
Acestea cărți sunt următoarele: „1 Clement, 2 Clement, Păstorul Hermas, Epistola lui Barnaba, Didahia”[1][2] .
Cărțile se află în următoarele Biblii:
1.„Codex Alexandrinus [...] care este un manuscris în limba greacă al Bibliei datând din secolul al V-lea.”[3].
2.„Codex Hierosolymitanus (numit, de asemenea, manuscrisul Bryennios sau Codex Ierusalim, de multe ori desemnat pur și simplu ‹‹H›› în discursurile academice), este un manuscris grecesc al XI-lea, scrisa de un scrib necunoscut pe nume Leo, care a datat 1056. Denumirea sa de ‹‹Ierusalim››, își amintește locul său de odihnă în Ierusalim, la biblioteca mănăstirii  Bisericii Sfântului Mormânt.”[4]
3.„Codex Sinaiticus este cea mai veche Biblie din lume [...].
Manuscrisul datează din secolul al IV-lea. A fost descoperit la mănăstirea Sfânta Ecaterina din Peninsula Sinai, Egipt.”[5]
Aceste cărți se află și în unele legi bisericești ca: „Canonul 85 apostolic (Despre Canonul  Cărților Sfintei Scripturi) [...]
Iar ale noastre (adică ale Noului Testament) patru Evanghelii: a lui Matei, a lui Marcu, a lui Luca şi a lui Ioan; patrusprezece epistole ale lui Pavel, două epistole ale lui Petru; trei ale lui Ioan; una a lui lacob; una a lui Iuda; două epistole ale lui Clement şi „orânduirile" (aşezămintele, constituţiile)[6] făcute cunoscute vouă episcopilor în opt cărţi, prin mine Climent, care nu trebu­iesc a fi date în vileag între toţi, din pricina lucrurilor tainice dintr-însele; şi Faptele Apostolilor noştri.
(60 Apostolic.; 2 Trulan.; 60 Loodicea.; 24, Cartagina.; Atanasie cel Mare: Despre Cărţile Sfintei Scripturi; Grigorie Teologul: Despre Cărţile Sfintei Scripturi; Amfilohie: Despre Cărţile Sfintei Scripturi).
[...]
Canonul 2 Atanasie cel Mare (Canonul Cărților Sfintei Scripturi) [...]
Şi pe ale celui Nou nu stăm la îndoială a le spu­ne; şi acestea sunt următoarele: patru Evanghelii, a Iui Matei, a lui Marcu, a lui Luca şi a Iui Ioan; apoi, după acestea, Faptele Apostolilor şi şapte epistole ale Apostolilor numite catoliceşti; astfel, una a lui Iacob, două ale lui Petru, apoi trei ale lui Ioan, şi după acestea una a lui Iuda; după aces­tea sunt patrusprezece ale Apostolului Pavel, care pe rând sunt scrise ast­fel: întâi către romani, apoi două către corinteni, şi după acestea către galateni, şi apoi către efeseni, apoi către filipeni, şi către coloseni, şi două către tesaloniceni şi cea către evrei; si apoi două către Timotei, iar către Tit una şi cea din urmă către Filimon una; şi apoi Apocalipsa Iui Ioan. Acestea sunt izvoarele mântuirii, ca cel ce se însetează să se sature de cu­vintele dintr-însele, în acestea singure se binevesteşte învăţătura dreptei cinstiri; la acestea nimeni să nu mai adauge, nici să scoată ceva dintru acestea, şi pentru acestea dojeneşte Domnul pe saduchei, zicând: „Vă rătăciţi neştiind Scripturile, nici puterea lor" (Mt. 22, 29); iar pe iudei îi sfătuia: „Cercetaţi Scripturile, că acestea sunt care mărturisesc despre Mine" (In. 5, 39); dar pentru mai deplină exactitate este necesar să adaug şi aceea cum că sunt şi alte cărţi afară de acestea, dar care nu sunt în ca­non, rânduite fiind însă de Părinţi a se citi de către cei ce se convertesc de curând şi vor să înveţe cuvântul dreptei cinstiri: înţelepciunea lui Solomon, înţelepciunea lui Sirah şi Estera, şi Iudit, şi Tobit, şi învăţătura ce se zice a Apostolilor[7], şi Păstorul. Să ştiţi însă, iubiţilor, că nici între cele canonisite, şi nici între cele ce se citesc, nicăieri nu se aminteşte de cele apocrife; ci acestea sunt născociri ale ereticilor, care scriu că le voiesc pe ele, şi le acordă şi le adaugă lor vechime de ani, considerându-le a fi vechi, ca să aibă pretext a seduce prin aceasta pe cei nevinovaţi.”[8]

Cu siguranță ele trebuie reintroduse în Biblia ortodoxă.


[1] Biblical canon, www.wikipedia.org, accesat la data de 8.12.2013.
[2] Apostolic Fathers, www.wikipedia.org, accesat la data de 8.12.2013.
[3] Codex Alexandrinus, www.wikipedia.org, accesat la data de 8.12.2013.
[4] Codex Hierosolymitanus, www.wikipedia.org, accesat la data de 8.12.2013.
[5] Codex Sinaiticus, www.wikipedia.org, accesat la data de 8.12.2013.
[6] Didahia.
[7] Didahia.
[8] Canoanele bisericii ortodoxe, www.comptepv.typepad.fr/canonice/2009/07/canoanele-bisericii-ortodoxe-1.html, accesat la data de 20.12.2013.

luni, 11 noiembrie 2013

Minuni ale Ortodoxiei.


Cele 3 Minuni ale ortodoxiei se întâmplă numai pe stil vechi.

Minunea Focului Sfânt de la Ierusalim

„În Vinerea Sf. Paști, prohodul s-a terminat aproape de ziuă în Sâmbăta Sf. Paști. Iar când se citește Evanghelia: „Și au pecetluit mormântul împreună cu custodia” atunci intră armata în biserică și se duce și stinge cele 40 de candele de aur de la Sf. Mormânt și pe lespedea Sf. Mormânt [...] pun pecete, preoții au pus deja vată foarte groasă acolo, ca atunci când va veni Lumina s-o ia și s-o dea aprinsă la popor [...] pe urmă s-au stins cele 2770 de candele din tot mormântul.[...]
Sâmbătă la orele 11 [...] intră toată lumea liniștită în biserică [...] fiecare are în mâna lui câte un smoc de 33 de lumânări, atâtea câți ani a avut Domnul nostru Iisus Hristos. Pe la orele 12, [...] vine patriarhul, desculț și cu capul gol, îmbrăcat într-o cămașă albă de mătase cu mânecă largă. [...]  Patriarhul este controlat de armată în fața a mii de oameni, ca nu cumva să aibă ceva de aprins și să se spună că a făcut ceva și a aprins Sf. Lumină. După aceea episcopii îl îmbracă. [...] pe la orele 13, patriarhul se roagă în trei limbi: „Să ne rugăm să vie Sf. Lumină” [...] și ține rugăciunea lui cam o jumătate de oră [...] iar când se termină rugăciunea de chemarea a Sf. Lumini, numai ce auzi în biserică: „Kirie eleison, Gospodi pomilui, Doamne miluiește”- fiecare strigă în limba lui. Patriarhul stă în genunchi și exact când a ajuns Vecernia la cântarea „Lumină lină a slavei Tatălui ceresc…” a intrat un nor azuriu albastru în biserică, la care nu te puteai uita, că te orbea. Din nor a fulgerat de 3 ori, un fulger [...] și s-a dus lin, drept la mormântul lui Hristos, când a atins piatra de pe Sf. Mormânt, toată vata de pe el s-a aprins și toate candele s-au aprins singure. La cei din balcoanele de sus li s-au aprins singure lumânările în mâini. Patriarhul a chemat armata, care a rupt sigiliile și când s-au deschis ușile de la Sf Mormânt, înăuntru era un cuptor mare de văpaie de foc, o văpaie albăstruie albă. Patriarhul are niște cutii mari cu cheițe și cu mânera și cu multe găuri. Patriarhul ia vata aprinsă și o bagă cu foc în cutii și Lumina țâșnește prin găuriile cutiilor și apoi le încuie cu cheița și i-a cutiile de mânere, iar diaconii merg înainte și havași (soldați) cu culioane roșii, ca protopopii și cu bastoane de argint, care-l păzesc pe Patriarh și merg prin mijlocul bisericii cu vasele cu lumină și strigă: „Veniți de luați lumină” de la Lumina patriarhului mii și mii de lumânări se aprind că țâșnește pe găurile acelea ca razele soarelui. [...]
Lumina aceasta a învierii se aprinde numai la Paștile ortodoxe, la cele catolice nu se aprinde. [...] Lumina este imaterială, timp de 2 minute dai pe față cu ea și nu te arde.”[1]


Lumina Sfântă nu se aprinde pe stil nou.

„Echipele sociologice inițiate de Dimitrie Gusti între cele două războaie mondiale au cercetat și percepția țăranului român asupra timpului. Atunci au constat că reforma calendarului nu a fost bine primită în mediul rural. În contradicție cu tradiția. Între alte date, sociologii au cules și impresiile sătenilor despre reformă. Concluzii au fost formulate de Ernest Bernea, în studiul „Timpul la țăranul român", publicat în 1940. [...]
 Scria Ernest Bernea. „Moștenirea din bătrâni alcătuiește însuși felul de existență al acestei comunități; tradiția este atotstăpânitoare (...) Tot ce vine din trecut are un caracter aproape religios, față de care se impune cel mai profund respect".
 Pentru țăranul român, mai scrie Bernea, atacarea calendarului a însemnat atacarea cultului, a religiei însăși. Chestionați de sociologi, [...] țăranii auziseră că de Paștele anului 1925, lumina învierii nu s-a aprins pe Sfântul Mormânt de la Ierusalim în ziua Paștelui pe stil nou. „În noaptea de înviere, la sfântul mormânt se aprind niște lumânări, singure. În 1925 la sfântul mormânt nu s-au aprins lumânările cu 13 zile mai târziu, pe stil nou, și de atunci Paștele a rămas tot pe vechi, Dumnezeu nu a vrut altfel", au mai spus țăranii.”[2]
„În 1969-1970, Patriarhul ortodox al Ierusalimului Benedict a introdus Calendarul Iulian Revizuit determinat de Consiliul Mondial al Bisericilor cu sediul la Geneva, care a schimbat calcularea  datei evenimentului. În același an, Focul Sfânt nu apare la Sfântul Mormânt. Cronologia ecleziastic originală (Calendarul Bisericii Ortodoxe Răsăritene), cu calcularea inițială a datei a fost imediat restaurată, și Focul Sfânt a reînceput să apare în anul următor și după aceea.”[3]

Minunea întoarcerii Iordanului înapoi

„În fiecare an,[...] cu o zi înainte de Boboteaza (conform Calendarului Iulian[4], pe 18 ianuarie), în timpul sfințirii apelor, are loc miracolul râului Iordan  care își inversează curgerea sa. Miracolul se repetă în fiecare la data de 18 ianuarie, în unii ani, cu mai mult intensitate. În conformitate cu Sfânta noastră Biserică Ortodoxă, minunea a avut loc atunci când Iisus a intrat în râul Iordan pentru a Se botezat de Marele Profet și Sfânt Ioan Botezătorul când ‹‹Iordanul și-a inversat curgerea sa! ››[5]

Minunea Sfântului Nor  ce apare deasupra Muntelui Tabor
            „Norul Sfânt care coboară pe Muntele Tabor în fiecare an la 19 august, când este sărbătoarea Schimbării la față lui Hristos în funcție de Calendarul Iulian[6], urmat de Patriarhia Ierusalimului. Acesta este un miracol [...] în fiecare an [...] și este vizibil cu ochiul liber. Sfântul nor poate fi, de asemenea, [...]  ca o ceață. [...] Miracolul are loc ca urmare a slujbei de Priveghere [...]. Acest miracol apare indiferent de cât de clar este cerul [...] și este un fapt observabil care se întâmplă în același timp, în fiecare an, la aproximativ ora 4:00 odată cu încheierea Sfintei Liturghii. [...] Acest Nor Sfânt se pogoară numai deasupra  Mănăstirii ortodoxe de pe Muntele Tabor, nu și deasupra celorlalte biserici eretice de pe munte. Când Norul Sfânt se pogoară parfumează și luminează zona cu o culoare roșie-alburie (unii spun portocaliu), în mijlocul nopții. Parfumul se răspândește ca tămâia, deși este diferit de tămâie.”[7]


[1] Diacon Gheorghe Băbuț, Pelerinul Român, Colecția ortodoxia românească, editată de Mănăstirea Porțărița, Editura Pelerinul Român, 1997, pp. 143-144.
[2] Reforma calendarului a adus schisma în Biserica Ortodoxă, www. adevarul.ro/cultura/istorie/reforma-calendarului-adus-schisma-biserica-ortodoxa-1_50b9f0fd7c42d5a663ad0fa4/index.html, accesat la data de 7.11.2014.
[3] Theoharis Kekis, The Orthodox Church Calendar, Cyprus Action Network of America, www.cyprusactionnetwork.org/yahoo_site_admin/assets/docs/Orthodox_Church_Calendar.334130901.pdf, accesat la data de 13.11.2014.
[4] Este vorba de Calendarului Iulian pe stil vechi în care data de 5 ianuarie cade în Calendarul pe stil nou  în 18 ianuarie .
[5] Theophany/Epiphany, the miracle of the River Jordan, and the Great Prophet John the Baptist
January 5, 2010 in Orthodox Saints and Church Fathers, Orthodox Sermons & News, www.orthodoxword.wordpress.com, aceesat la data de 12.10.2013.
[6] Este vorba de Calendarului Iulian pe stil vechi, în care 6 august cade în Calendarul pe stil nou în 19 august .
[7] MYSTAGOGY: The Miraculous Holy Cloud of Mount Tabor, www. johnsanidopoulos.com, accesat la data de 12.10.2013.

sâmbătă, 2 noiembrie 2013

Câți teologi are Biserica Ortodoxă?


„Cuviosul şi de Dumnezeu purtătorul părintele nostru Simeon Noul Teolog (949–1022) este unul din cei trei sfinţi ai Ortodoxiei care poartă titlul de „Cuvântător de Dumnezeu”[1] (ceilalţi doi fiind Sf. Apostol şi Evaghelist Ioan şi Sf. Grigorie Teologul)” [2]


Cu titlul de teologi au mai fost numiți și Sfântul Vasile cel Mare și Ioan Gură de Aur. Problema acesta ca doar 3 sau 5 teologi are Biserica Ortodoxă, este de influență catolică, deoarece ei își declară marii învățați în religia catolică doctori sau magister, asemena acestora: „Bernard Clairvaux (†1153) [...] pentru frumusețea și dulceața cuvântărilor sale a fost numit ‹‹doctor melifluus›› - dulce ca miere [...], Pertu Lombardul (†1160), numit ‹‹magister sentențiarum››, [...] Alexandru de Hales (†1245) [...] pentru puterea lui de argumentare a fost numit ‹‹doctor irrefrangabilis›› - doctor de necombătut, [...] Ioan de Fidanza supranumit Bonaventura (†14 iulie 1274) [...] pentru meritul deosebit  de a fi pus  contemplația deasupra tuturor practicilor și învățăturilor religioase, precum și pentru faptul că a fost  un mare conducător al Ordinului Franciscanilor, Ordin serafic, el a fost numit ‹‹doctor seraphicus››, [...] Albert cel Mare (1206 - † 15 noiembrie 1280) [...] pentru meritele sale în studiul teologiei și filozofiei [...] este proclamat  ‹‹doctor universalis››, [...] Toma de Aquino (1225 - † martie 1274)  [...] l-a proclamat  [...] ‹‹doctor angelicus››, pentru blândețea și curăția vieții sale, [...] Ioan Duns Scot ( 1274 - †8 noiembrie 1308) [...] pentru ideile sale teologice și filozofice și pentru argumentele pătrunzătoare cu care a combătut raținalismul excesiv al lui Toma de Aquino, [...] a fost numit ‹‹doctor subtilis››. ”[3]


[1] Teolog.
[2] Simeon Noul Teolog, ro.orthodoxwiki.org, accesat la data de 6.04.2013.
[3] Pr. Prof. Dr. Ioan Rămureanu, Istoria bisericiască universală, Editura Institutului Biblic și de Misiune al Biserici Ortodoxe Române, București, 2004, pp. 360-370.