marți, 20 ianuarie 2015

Schimbarea calendarului. Calendar pe stil vechi vs Calendar pe stil nou. Partea a II-a din XI



Schimbarea calendarului s-a făcut canonic în Biserica Ortodoxă ?

Nu.
„Părinții Sinodului I Ecumenic de la Niceea, din (325), au hotărât ca toți creștinii de pretutindeni să serbeze Paștile în prima duminică de după lună plină, care urmează după echinocțiul de primăvară, iar în anii în care această duminică ar coincide cu Paștile evreilor, 14 nissan (aprilie), Paștile creștinilor să se amâne în duminica următoare sau îl sărbătoreau cu o săptămână mai înainte. Stabilirea datei Paștelui se făcea după calcule astronomice de către Biserica Alexandriei și se comunica tuturor Bisericilor prin epistole pascale sau festive”.[1]
Patriarhia Alexandriei, este deci, Patriarhia care se ocupa de calendarului creştin ortodox şi de problema calculării datei Paștelui prin însărcinarea dată ei de Sinodul I Ecumenic. Aceasta înseamnă că doar din aceasta Patriarhie se poate schimba data Paştilor în principal sau calendarul ortodox secundar deoarece alte probleme ce privesc; durata lungimii postului, sărbătorirea unor sfinți cu cruce neagră sau roșie, canonizarea unor sfinți, uniformozarea Tipicului Bisericesc etc. pot fii hotărâte și de celelalte Patriarhii. Sinodul Ortodox din 1923 este necanonic în ceea  ce priveşte hotărârea lui privind calcularea datei Paștelui, deoarece această decizie nu s-au luat în Patriarhia Alexandriei, ci în Patriarhia Constantinopolului.


[1] Preotul Prof. Dr. Ioan Rămureanu, Istoria bisericiască universală, Manual pentru Seminarile Teologice, Editura Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, București, 2004, pp. 105-106.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu